Business Case Össur

Interview met Alexander Snoeren

 

Hi Alexander, kun je iets meer over jezelf vertellen?

Zeker! Mijn naam is Alexander Snoeren en ik zit al in het recruitment vak sinds 1999. Ik ben eigenlijk meteen vanaf mijn studie personeelsbemiddeling in het vak gerold en het bevalt me er nog steeds!

 

Kun je me iets meer vertellen over waar jouw kracht ligt?

Ik ben echt een ‘mensenmens’ en daar ligt dan ook gelijk mijn kracht. Ik kan in de regel eigenlijk met iedereen opschieten. Ik heb meerdere malen gehoord dat mensen een interview met mij als fijn hebben ervaren. Humor is voor mij daarin belangrijk. Qua recruitment heb ik een diverse achtergrond. Ik heb ook bijvoorbeeld voor veel technische rollen gerecruit, dus ook het schakelen met een technisch aangelegde kandidaat gaat me goed af!

 

Jij doet op dit moment een opdracht bij Össur: zou je ten eerste iets meer kunnen vertellen over het bedrijf en hun cultuur?

Zeker! Het is een IJslandse organisatie met als doel om mensen over de hele wereld te helpen hun mobiliteit te verbeteren. Dit doen ze door middel van het maken van protheses en braces. Klanten zijn dan ook vooral clinics en fysiotherapeuten. Verder werken ze samen met ambassadeurs: topatleten die gebruik maken van de protheses en braces. Ook zijn er dedicated spaces op kantoor waar deze getest kunnen worden.

 

Hun slogan ‘Life without Limitations’ vind ik persoonlijk een hele mooie. Het is een organisatie waar eigenlijk iedereen wel wil werken, omdat het zo’n sterke purpose heeft en een product dat erg betekenisvol is in mensen hun leven.

 

Qua cultuur is het een organisatie dat echt geeft om hun mensen. Dit komt terug in elk klein aspect van het bedrijf. Om wat voorbeelden te noemen: Op kantoor verzorgen ze een heerlijk uitgebreide lunch tegen een kleine vergoeding. Daarnaast zijn er in het magazijn op plekken waar mensen lang moeten staan speciale matten aangeschaft zodat mensen op een zachte ondergrond staan, en zo minder snel last krijgen van hun gewrichten.

 

Össur heeft ongeveer 4000 medewerkers, waarvan zo’n 150 in Nederland. Ze kenmerken zich doordat ze erg fast paced, efficiënt en flexibel zijn. Dit vind ik persoonlijk een erg fijne omgeving en ik ben er dan ook trots op dat ik voor zo’n mooie organisatie mag werken!

 

Hoe ziet jouw opdracht er precies uit?

Össur was op zoek naar een vaste recruiter, en die vacature stond al even open. Ze hebben toen de beslissing gemaakt om een interim recruiter aan te nemen. Via Successr en mijn eigen netwerk ben ik zo bij ze terecht gekomen.

 

Het zou eerst een opdracht zijn voor 2 maanden, maar uiteindelijk heb ik er 7 maanden gewerkt en dit verliep heel goed. Ik heb internationaal een heleboel verschillende rollen ingevuld. Van Turkije tot Mexico, en veel landen daar tussenin. De sfeer bij recruitment is heel vriendelijk en werkt goed samen met de business.

 

Waarom past Össur zo goed bij Successr?

Bij Successr staat sustainability en ‘doing the good’ heel hoog in het vaandel. Het is erg belangrijk voor ons dat een bedrijf een sterke purpose heeft en iets moois doet voor de wereld. Hier past Össur natuurlijk heel goed bij! Het menselijke aspect maakt de organisatie ook heel passend binnen Successr.

 

Kun je iets vertellen over jouw aanpak met de opdracht? Waar voeg jij (het meeste) waarde toe?

Ik ben eigenlijk gewoon begonnen met recruiten. Eerst begon ik met een intake, zodat je merkt wat voor een cultuur er heerst. Mijn kracht zit in het ownership. Flexibiliteit is belangrijk bij het recruiten bij Össur, omdat er vaak internationaal rollen moeten worden ingevuld. Deze interviews werden vaak s ’middags of s ‘avonds gehouden vanwege het tijdsverschil in bijvoorbeeld Brazilië en Mexico. Qua aanpak werk ik nauw samen met de business en ik hou de HRBP aangehaakt.

 

Ik had bijvoorbeeld nog nooit gerecruit in Brazilië, dus voor deze opdracht moest ik ook echt even wat omgevingsresearch doen: hoe is het land opgedeeld? Welke kandidaten zijn wel interessant en welke niet? Dit soort ‘emerging markets’ zijn heel interessant, en leuk om te zien dat de organisatie zo groeiend is.

 

Qua rollen heb ik heel divers gerecruit: van customer care en kwaliteit inspecteurs tot marketingcommunicatie, projectmanagement, HRBP en Programma Management rollen. De toegevoegde waarde lever ik vooral op het mensengebied. Ik voel inmiddels feilloos aan wie goed past bij Össur en wie niet.

 

Wat vind je het meest uitdagend van je opdracht?

Het meest uitdagende is de flexibiliteit die van je verwacht wordt. Een nieuwe functie popt soms zo ineens op, en dan moet deze uiteraard ingevuld worden. Hierbij is het belangrijk om bepaalde mensen (zoals de HRBP en hiring manager) aangehaakt te houden. Wat heel fijn is, is dat iedereen heel welwillend is en dat mensen zaken zo ad hoc overpakken van elkaar. Hier zie je die flexibiliteit en fast paced cultuur duidelijk terug.

 

Recruitment wordt gedaan op internationaal niveau. Hierdoor krijg je te maken met verschillende landen die allemaal hun eigen cultuur hebben. Hier moet je rekening mee houden in je communicatie, en dat kan soms best een uitdaging zijn. Ik probeer hierin altijd zo goed mogelijk mijn kandidaat aan te voelen en zo goed mogelijk op hetzelfde niveau te komen.

 

Waar ben je tot nu toe het meest trots op?

Over het algemeen zijn rollen vrij makkelijk in te vullen voor Össur, omdat ze zo’n tof bedrijf zijn. Het meest trots ben ik op het feit dat ik vrij snel een aantal belangrijke marketing-communicatie rollen heb weten in te vullen in emerging countries. Verder ben ik over het algemeen trots om deel uit te maken van zo’n betekenisvolle organisatie!

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.

× Contact