Wie wordt mijn opvolger? Een Interview met Tanno Bregonje.

Een succesvolle opvolger vinden voor jouw organisatie wordt steeds moeilijker. Vroeger leek het simpel: een bedrijf ging door van vader op zoon, van generatie op generatie. Families gingen ervan uit dat de bloedverwant de beste opvolger was, en dat de nieuwe stamhouder niet enkel de karakteristieke kin, maar ook de ondernemerschaps skills van zijn vader zou bezitten. Zodra de opvolger kan lopen, loopt hij een dagje mee in het familiebedrijf. Het onboarding proces begint nog net niet in de wieg. Het bedrijf ziet de successor opgroeien, tot hij op een dag zover is om het stokje van vader over te nemen. Of hij daar de juiste persoon voor is, zette niemand vraagtekens bij; hij was er immers voor geboren.

 

Vandaag de dag zijn er meer vraagtekens dan ooit. Wat maakt iemand een geschikte opvolger? Hoe maken we deze opvolger klaar voor de organisatie? Of moeten we de organisatie juist klaarstomen voor haar opvolger? We vragen het aan Tanno Bregonje. Tanno is counselor voor (senior) executives en executive teams. Hij is geboeid en gespecialiseerd in het thema leiderschap, en alles wat daarmee te maken heeft. Ook begeleidt hij coaches in het uitvoeren van diepere interventies bij senior executives.

 

Wat speelt er vandaag de dag in de wereld van werk?

De wereld, en daarmee ook de wereld van werk, wordt steeds complexer. De levenscyclus van organisaties, en de leiders die de organisatie besturen, wordt steeds korter. Tanno vertelt: ‘Toen ik werd opgeleid, leerde ik hoe je een strategische bedrijfsplanning maakte voor de komende vijftien jaar. Vandaag de dag worden de leiders van vandaag massaal opgeleid in het maken van plannen en businessmodellen die zich elk jaar opnieuw moeten uitvinden.’ We leven in de zogenaamde ‘VUCA wereld’: Volatile, Uncertain, Complex, en Ambiguous. Oftewel: vluchtig, onzeker, complex, en dubbelzinnig. ‘Om te overleven in de VUCA wereld moet je in staat zijn jouw eigen denken steeds opnieuw te toetsen’, aldus Tanno. Leiderschap leek vroeger vooral te gaan over controle verkrijgen en behouden. Vandaag de dag moeten leiders leren om de controle juist los te laten.

De opvolger klaarstomen voor de organisatie, of de organisatie klaarstomen voor de opvolger?

Niet enkel het bedrijf, maar ook de uitverkoren opvolger zou zomaar eens een andere kant op kunnen gaan. Tanno licht toe: ‘Het gaat eigenlijk niet zozeer om de vraag of we de opvolger moeten klaarstomen voor de organisatie, of juist andersom. De echte kwestie, is dat de organisatie zich klaarmaakt voor de wensen van de (toekomstige) klant. Als we de leiders van morgen selecteren voor het bedrijf van vandaag, dan slaan we de plank mis. Er is een shift nodig die de leiders van morgen selecteert op het bedrijf van de toekomst. Kan jij als toekomstige leider leveren wat toekomstige klanten van je vragen? En in het kader van opvolgingsvraagstukken: beschikt jouw zoon of dochter over de juiste eigenschappen om het bedrijf van de toekomst te besturen? De allerbelangrijkste vraag die je vervolgens moet stellen is: wíl de zoon of dochter dit wel?’

 

Welke eigenschappen heeft de leider van de toekomst nodig?

We kunnen er in deze tijd niet meer vanuit gaan dat de volgende generatie het familiebedrijf wil overnemen. Zelfs als ze naast de kin ook de ondernemerschaps skills hebben geërfd, zou het zomaar kunnen dat ze daar op een eigen en andere manier vorm aan willen geven. Bijvoorbeeld niet in het overnemen van het autobedrijf dat al jaren in de familie zit, maar in het starten van een boerderij. ‘Om te onderzoeken of iemand een geschikte opvolger is, dien je eerst te onderzoeken wat iemands persoonlijke purpose is. Ook als dat niet in de lijn der verwachting van de familie ligt’, aldus Tanno. Er wordt een nieuwe generatie wakker die steeds vaker leert dat ze een keuze hebben, en vriendelijk mogen bedanken voor de legacy waar wellicht hun naam al op geschreven stond. Tanno vervolgt: ‘Werken in een omgeving waar je niet gelukkig bent, leidt tot energieverlies en daar wordt zowel de opvolger als de organisatie op lange termijn niet blij noch beter van. Karel Samson was hoogleraar ondernemerschap aan de Nyenrode universiteit. Hij onderzocht bij meer dan 100 familiebedrijven wat succesvolle bedrijven zo succesvol maakte. Het antwoord? Zelfreflectie!’

Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie klaar is voor de toekomst?

Als het aan Tanno ligt, moeten we vooral veel vraagtekens blijven zetten. Wat wil de toekomstige klant? Wat moet de organisatie ontwikkelen om aan die verwachtingen en wensen te voldoen, en welke leider past daarbij? ‘Zowel de organisatie, de huidige leider, én de leider van de toekomst dient zichzelf zoveel mogelijk vragen te stellen. Zelfreflectie is hét onderscheidende vermogen om succesvol te zijn. De juiste opvolger? Die wordt niet altijd in de huidige familie geboren. Daarvoor openstaan zou zomaar het bestaansrecht van jouw bedrijf kunnen verzilveren.’

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.

× Stel ons je vraag