Vanderlande Business Case

Interview met Chrissy Broeders

 

Hi Chrissy, jij doet op dit moment een opdracht bij VanderLande. Zou je ten eerste iets meer kunnen vertellen over het bedrijf?

Natuurlijk! Ik vind Vanderlande echt een bedrijf dat ‘Nederlands’ trots vertegenwoordigt. Ze bestaan sinds 1949 en zijn gevestigd in Veghel, maar inmiddels uitgegroeid tot een global multinational met bijna 8000 medewerkers.

 

Vanderlande is de wereldwijde marktleider voor geautomatiseerde, logistieke systemen op vliegvelden. Deze systemen zijn inmiddels te vinden op 600 vliegvelden, waaronder 12 van de wereldtop 20. Daarnaast zijn ze ook uitgegroeid tot twee andere industrieën. De eerste is de pakketverwerkingsdiensten, zoals UPS, waarbij er 4 biljoen(!) pakketjes per jaar over de hele wereld worden verscheept. En ook warehousing solutions, waarbij distributiecentra volledig geautomatiseerd worden met de nieuwste technologie en 15 van de grootste food retailers gebruik maken van hun oplossingen.

 

De focus van het bedrijf is dus erg hightech, waarbij ze nauw samenwerken met hun klanten om hun operationele systemen zoveel mogelijk te verbeteren en optimaliseren.

 

Zeker iets om trots op te zijn! En wat voor een interne cultuur heeft dit bedrijf?

De cultuur van Vanderlande valt te beschrijven als een mooie combinatie van het lokale Brabantse familiebedrijf en de grote internationale corporate organisatie. Het internationale karakter en professionalisering zijn duidelijk aanwezig. Daarnaast staat de mens absoluut centraal en er is een informele en behulpzame sfeer te proeven. Er is een bepaalde trots en samenhorigheid die het heel fijn maken om onderdeel te zijn van deze organisatie. Dit wordt versterkt door de “People First” strategie, personal wellbeing programma’s, hele prettige kantoorruimtes, de aanwezigheid van interne fitnessruimtes, game-rooms en bedrijfsrestaurants, interne doorgroei die sterk wordt gemotiveerd en allerlei leuke initiatieven voor het personeel.

 

Wat mooi om te horen! En jij, wat doe jij precies bij VanderLande?

Ik ben begonnen bij Vanderlande als Customer Lead. Ik ben eerst in een operationele rol gaan meedraaien om een goed gevoel bij de organisatie te krijgen. Vanuit daar heb ik het team verder uitgebouwd met andere Successr collega’s en een sourcing team opgeleid. We vonden het belangrijk om goed te weten in wat voor organisatie we precies werken, dus we hebben twee keer een uitgebreid bedrijfsbezoek gedaan met een rondleiding en een meet&greet met alle hiring managers om zo echt een goed beeld te krijgen. Mijn rol is op den duur verschoven van operationeel naar meer strategisch.

 

Hoe kwam die samenwerking tussen Vanderlande en Successr eigenlijk tot stand? Waar hadden ze hulp bij nodig?

Onze directeur Dorus had zelf een interim consultancy opdracht gedaan binnen het global HR team, dus het contact was al vroeg gelegd.

 

De belangrijkste vraag die ze hadden was die van een flexible schil rondom het vaste recruitment team. Een breed capaciteit vraagstuk dat bij veel bedrijven speelt. Bij het aannemen en inwerken van een recruiter, is er altijd een vrij lange aanlooptijd waardoor je als bedrijf achter de feiten aan gaat lopen. Als Talent Design House zijn we daarom met ze om tafel gegaan en hebben we een oplossing geboden. Deze bestaat uit een langdurig partnership, waarin wij vanuit Successr diverse recruiters en sourcers beschikbaar stellen om zo flexibel op en af te kunnen schalen naar hun behoefte. Die werken niet per definitie fulltime, maar pakken een selectie van vacatures op naargelang de behoefte. Daarnaast doen we ook een stukje service delivery in de vorm van fulltime sourcing support aan het vaste recruitment team.

 

Dit blijkt tot nu toe heel succesvol. Er zijn in het eerste jaar zo’n 120 vacatures ingevuld, voor zowel het hoofdkantoor in Veghel als omvangrijke klantlocaties zoals Schiphol en het AH-distributiecentrum in Zaandam. We hebben ons hierbij met name gericht op de moeilijk invulbare functies waar een schaarste op de arbeidsmarkt is en actieve sourcing de sleutel tot succes was. Het hybride team van Successr’s bestond uit 3 recruiters en  1 sourcer bij Vanderlande intern en nog eens 5 sourcers in de Successr backoffice.

 

Kun je iets meer prijsgeven over hoe Successr zo’n opdracht aanvliegt? Waar voegen wij (het meeste) waarde toe?

Zeker! Ik denk dat het komt door de combinatie van recruitment en sourcing. We hadden een scope met erg moeilijk invulbare vacatures. Dus buiten operationeel recruitment, zijn er andere acties nodig om tot de juiste mensen te komen. Een voorbeeld hiervan is onze sourcing bootcamp: waarbij we onder de begeleiding van een hiring manager en een hele specifieke sourcing strategie in 1 dag 500 nieuwe potentiële lokale kandidaten gevonden hebben voor de functie van electrical engineer. In onze originele manieren van zoeken en onze vastberadenheid voegen wij het meeste waarde toe.

 

Wat vind jij persoonlijk het meest uitdagend van deze samenwerking met Vanderlande?

Dat zijn voor mij vooral de moeilijk vindbare profielen. Op het moment dat je in recruitment gaat werken bouw je een bepaald netwerk op, maar op den duur wordt het natuurlijk lastig om nog mensen te vinden voor soortgelijke rollen. Dit is denk ik een grote misvatting in recruitment: dat het makkelijker is om te recruiten voor veel van hetzelfde type profiel. Maar dit is juist omgekeerd, iedere keer moet je weer creatiever zijn.

De samenwerking ging wel heel erg soepel. Er is een goede way of working neergezet met het sourcing team, de recruiters en de business.

 

En dan tot slot: waar ben je tot nu toe het meest trots op?

We hebben een erg schaarse doelgroep (allround servicemonteurs en electrical engineers) toegeëigend als team. Dit zijn hele lastige posities om in te vullen en ik ben er trots op dat we dit dan toch steeds weer voor elkaar krijgen! Ook op de alternatieve sourcing methodes die wij hebben ontwikkeld maken wij echt het verschil. Het idee alleen al dat wij in de tijd dat wij bij Vanderlande zitten nagenoeg al die vacatures binnen korte tijd hebben weten in te vullen geeft mij een groot gevoel van voldoening en betekenis!

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.

× Contact