RUBIX .

Rubix, een technische groothandel met een stevige marktpositie in (west) Europa, had de behoefte om haar HR-organisatie verder te professionaliseren.

Probleem .

Rubix, een technische groothandel met een stevige marktpositie in (west) Europa, had de behoefte om haar HR-organisatie verder te professionaliseren. Rubix’s geschiedenis is er één van het samenvoegen van elkaar versterkende merken en labels. Met vestigingen verspreid over de Benelux en verschillende culturen en processen per locatie, was het een uitdaging om een gestroomlijnd en geharmoniseerd HR-beleid neer te zetten. De organisatie had daarnaast grote moeite met het aantrekken van technisch-commerciële profielen, die schaars en zeer gewild zijn. 

Oplossing door Successr .

Samen met Successr heeft Rubix een HR-transformatie doorgemaakt, waarbij de focus lag op 5 belangrijke pijlers:

  1. Employer Branding: Rubix is een relatief nieuw merk in de markt en nog zeer onbekend als werkgever. Daar willen we samen verandering in gaan brengen door vanuit een nieuwe Employer Value Proposition (EVP) het verhaal van Rubix als werkgever met de wereld te delen.
  2. Datagedreven processen: Rubix wil van een reactieve recruitment strategie meer in control komen. Daarvoor is er data en stuurinformatie nodig en moet er blijvend voldaan worden aan de geldende regelgeving.
  3. Verbeterde interne processen: De interne processen rondom recruitment moeten versterkt worden, met duidelijkere richtlijnen voor hiring managers en een gestructureerd wervingsproces.
  4. Kandidaat ervaring: Kandidaat is koning in een arbeidsmarkt zoals deze. Dus samen zijn we aan de slag gegaan om te verzekeren dat solliciteren bij Rubix– ongeacht de uitkomst – een positieve ervaring blijft.
  5. Recruitment operatie: Successr’s team van sourcers en recruiters werkt aan – en vult kritieke vacatures succesvol in.

Resultaten .

Employer Branding: Rubix nieuwe EVP is – volgend op een grondig onderzoek – opgesteld en gelanceerd. Nieuwe, aantrekkelijke content geschoten en geschreven en de nieuwe website en awareness campagnes zijn live. En bovenal – het gevoel van trots op het merk en het bedrijf is aangewakkerd en in beeld gebracht.

ATS-implementatie: Successr en Rubix implementeerde samen haar nieuwe Applicant Tracking System (ATS), waarmee Rubix nu beter kan sturen op recruitmentdata zoals time-to-hire, conversieratio's en stelt Rubix in staat om data-gedreven beslissingen te nemen en processen te optimaliseren.

Verbeterde interne processen: Door de optimalisatie van interne processen heeft Rubix meer grip gekregen op het recruitmentproces, de samenwerking met HR en hiring managers en op de effectiviteit van de verschillende inspanningen. En dat levert significante kostenbesparing op.

Recruitment operatie: lastige, kritieke rollen worden sneller en goedkoper ingevuld (oa) door sourcing en er zijn preferred partners ge(her)contracteerd voor een beter gebalanceerde recruitmentmix.

Kandidaatervaring: Samen met de hiring managers en HR Business Partners hebben we zij-aan-zij gewerkt aan het tempo, de interviewstijl, de kwaliteit van terugkoppeling, digitalisering van en de feedback rondom het recruitment process.

Toekomstige Stappen: Rubix’s HR transformatie gaat in volle vaart door met een focus op Talent Management & Talent Acquisitions door te werken aan programma’s op het gebied van talentmanagement, persoonlijke ontwikkeling, leiderschap en het verder borgen en versterken van recruitment in de organisatie. Het fundament staat en nu is het tijd om door te bouwen!

Bedrijfsinformatie: Rubix is een toonaangevende industriële distributeur in Nederland, actief op meer dan 45 locaties met meer dan 850 medewerkers. Het bedrijf biedt een breed scala aan producten en diensten, waaronder lagers, mechanische krachttransmissiecomponenten, hydraulische en pneumatische producten, gereedschappen voor verspaning, persoonlijke beschermingsmiddelen en algemene onderhoudsbenodigdheden. Rubix bedient verschillende industriële en onderhoudssectoren met oplossingen op maat van de klant.

In de Benelux-regio heeft Rubix 26 locaties, waaronder een hoofdkantoor in Eindhoven en een verkoopkantoor in Venlo. Het bedrijf telt ongeveer 800 medewerkers en bedient circa 30.000 klanten. Exclusieve merken van Rubix zijn onder andere Roebuck, dat al meer dan 190 jaar gereedschappen aanbiedt, en Mecaline, bekend om producten voor mechanische krachttransmissie.

Als Europa’s nr. 1 leverancier van MRO-producten en oplossingen werkt Rubix met toonaangevende partners om op maat gemaakte oplossingen te leveren. MRO-experts bij Rubix combineren diepgaande kennis van productieprocessen met gespecialiseerde services om klanten te helpen kosten te verlagen en productie-efficiëntie te verhogen.

Ik zou Successr zeker aanbevelen .

Voor organisaties die meer willen dan recruitment. Ze bieden duurzame oplossingen en versterken recruitment én talentontwikkeling. Geen standaard bureau, maar een partner die bijdraagt aan de toekomst van je organisatie.

— Ton Bosman, HR Director Benelux at RUBIX-BNL

Contact