Dit is hoe data je gaat helpen om je recruitment strategie te optimaliseren

In de huidige tijden van technologische vooruitgang kan het belang van data bij het nemen van beslissingen niet genoeg worden benadrukt. Data-driven recruitment heeft de afgelopen jaren daarom enorm aan populariteit gewonnen. Door het gebruik van data kunnen recruiters beter geïnformeerde en strategische recruitment beslissingen nemen, wat resulteert in een maximaal geoptimaliseerd recruitment proces.

 

Maar wat is data-driven recruitment precies en hoe kan het helpen het recruitment proces te optimaliseren? Laten we daar eens in duiken!

 

Data-driven recruitment omvat het gebruik van gegevens en analyses om weloverwogen recruitment beslissingen te nemen. Om het recruitment proces duurzaam te verbeteren, is het essentieel om data te gebruiken en te weten hoe je deze data moet interpreteren.

 

Door gebruik te maken van de juiste data en deze goed te analyseren, kunnen bedrijven gefundeerde, op gegevens gebaseerde beslissingen nemen, geld besparen, de candidate experience verbeteren en uiteindelijk natuurlijk de meest geschikte kandidaten voor de baan aantrekken.

 


 

Bij Successr geloven we dat data-driven recruitment de toekomst is van Talent Acquisition. Daarom geven we in dit artikel inzicht in hoe je data-driven recruitment als bedrijf kan gebruiken bij het optimaliseren van je recruitment strategie:

 

Maak gebruik van marktdata 

Marktdata hebben de kracht om het recruitment proces op vele manieren te verbeteren. Ten eerste geeft het een veel beter inzicht in de recruitment trends. Bijvoorbeeld via welke kanalen op dit moment het meest effectief kan worden geworven en wat het huidige gemiddelde salaris in de markt is. Maar ook op een hoger niveau, zoals het begrijpen van vraag en aanbod van talent in de branche. Al deze informatie gaat helpen bij het aanpassen van je recruitment strategie om zo te zorgen dat je het juiste talent op de juiste manier aantrekt.

 

Bij Successr maken we gebruik van onze Market Scan, waarin onze Talent Sourcers al deze informatie voor je verzamelen om te excelleren in het aantrekken van talent.

 

Optimaliseer je Talent Pool

Data kan worden gebruikt om de kenmerken van succesvolle kandidaten te analyseren. Dit kunnen kenmerken zijn zoals opleiding, ervaring, vaardigheden of persoonskenmerken. Deze kenmerken helpen Talent Sourcers vervolgens om hun Talent Pool op de juiste manier op te bouwen, en het maak het mogelijk voor ze om kandidaten effectiever en efficiënter te screenen aan de voorkant. Zo kunnen zij de meest veelbelovende kandidaten uit de talent pool identificeren, waardoor recruiters hun werk beter kunnen doen.

 

Identificeer de beste kanalen en optimaliseer je engagement

Kandidaten vinden jouw bedrijf op vele manieren: via sociale media, je werkenbij website, referrals, vacaturesites, talentpools en vele andere platformen. Maar heb je wel de exacte inzichten over waar je de beste medewerkers vindt?

 

Deze data kan je helpen om op de juiste manier te investeren, of de focus te leggen op bepaalde kanalen en zo je recruitment te optimaliseren. Voorbeelden van dit soort gegevens zijn het responspercentage op inmails, clicks op de website of engagement op sociale media.

 

Maak gebruik van Predictive Analytics

Predicative Analytics zijn een andere krachtige tool voor data-driven recruitment. Door eerdere recruitment data te analyseren, kunnen Predictive Analytics jouw bedrijf helpen de eigenschappen en vaardigheden te identificeren die tot succes in een bepaalde baan leiden.

 

Deze informatie kan vervolgens worden gebruikt om een kandidatenprofiel op te stellen en hieraan kan vervolgens de geschiktheid van toekomstige kandidaten worden beoordeeld. Predictive Analytics kan jouw bedrijf ook helpen om de meest effectieve recruitment kanalen te identificeren en zich zo op de juiste kandidaten te richten.

 

Tenslotte kan Predictive Analytics bijdragen aan het verminderen van bias in het recruitment process door het identificeren van patronen en trends in de selectie van kandidaten, en objectieve criteria te bieden voor het evalueren van kandidaten.

 

Meet en verbeter je recruitment uitkomsten

Door bepaalde data bij te houden, zoals time-to-hire, cost-per-hire en quality-of-hire, kunnen bedrijven de effectiviteit van hun recruitment strategieën meten en in de loop van de tijd data-gestuurde verbeteringen aanbrengen.

 

De time-to-hire omvat bijvoorbeeld de dagen dat de kandidaat in het proces zit: vanaf het moment dat je de vacature online zet, tot de kandidaat wordt aangenomen. Door kennis te hebben van deze data en deze in de loop van de tijd te volgen, kunnen beslissingen worden genomen over hoe deze recruitment fase zo efficiënt en prettig mogelijk kan worden gemaakt voor een kandidaat.

 


 

In de zeer competitieve arbeidsmarkt van vandaag moeten bedrijven strategisch en efficiënt zijn als het gaat om het recruiten van toptalent. Door een data-driven benadering voor recruitment te hanteren, kunnen bedrijven waardevolle inzichten verkrijgen in hun recruitment proces, de candidate experience verbeteren en uiteindelijk betere recruitment beslissingen nemen. Zo blijf je de concurrentie voor!

 

Heb je hulp nodig bij dit proces? Als Successr zijn we gespecialiseerd in het verzamelen en analyseren van recruitment data, dus twijfel niet om contact op te nemen om te zien hoe we jou kunnen helpen!

 

 

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.

× Contact