Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.
Jij leest dit waarschijnlijk nu, omdat je werkt als hiring manager. Realiseer je je wel dat jij een van de belangrijkste werknemers in je bedrijf bent?
Een organisatie is alleen succesvol door de mensen die er werken, en daarom is jouw bedrijf sterk afhankelijk van de keuzes die jij maakt als het aankomt op het aannemen van talent.
We zijn ons ervan bewust dat het aannemen van talenten slechts een deel van je werk is, maar dat je wél moet dealen met de uitdaging van het vinden van goede kandidaten in een talentpool die uitgeput lijkt te zijn.
Wij zetten vier trends en tips om deze te integreren op een rij, die jou helpen je rol als hiring manager nog beter uit te voeren! Let’s dive in!
In de afgelopen jaren is onze manier van denken over hoe we naar werk kijken veranderd. COVID-19, opkomende technologie en een gloednieuwe generatie hebben allemaal hun grote impact gehad.
Zowel bij de werknemer als bij de werkgever is een behoefte aan flexibiliteit ontstaan. Deze mentaliteitsverandering heeft in toenemende mate geleid tot een trend van tijdelijke werknemers. Freelancen en kortlopende projectmatige banen zijn dan nu ook populairder dan ooit!
Als bedrijf kan het inspelen op deze ‘GIG economy’ grote voordelen opleveren. Het kan de kosten en risico’s verminderen, omdat je niet meer gebonden bent aan vast personeel. Het kan ook de efficiëntie verhogen door specialisten in te huren voor specifieke taken in plaats dat je ze aan moet nemen voor een rol.
Maar hoe kun je dit soort mensen aantrekken? Op een paar manieren:
Het begint allemaal met de buzz rondom je bedrijf: staat je bedrijf bekend als een leuke plek om te werken? Zo niet, probeer dit dan meer te laten zien!
De eerste indruk is belangrijk. Een soepel wervingsproces zal dan ook een grote bijdrage leveren aan hoe positief mensen aankijken tegen je bedrijf en hoe bereid ze zijn om te blijven.
Een passende beloning en erkenning voor goed afgeleverd werk zullen ervoor zorgen dat dit type mensen voor je willen blijven werken.
De connectie die (potentiële) werknemers voelen met jou en je bedrijf is cruciaal voor hoe zij keuzes maken. Geef daarom prioriteit aan het investeren in deze relaties!
Het werd al eerder genoemd: de nieuwe generaties nemen het over.
Vaak is er echter nog een grote kloof tussen wat de ‘baby boom generatie’ wil in een baan in vergelijking met de millenials / Gen Z generaties.
Dus hoe zorg je ervoor dat je deze groep aantrekt en behoudt?
Millennials hechten veel waarde aan hun werkplek, waarbij de nadruk ligt op de bedrijfscultuur. Ook hebben zij meer constructieve feedback en aanmoediging nodig om zich betrokken te voelen op het werk.
Een sterke purpose is van groot belang. Volgens Forbes, geeft 84% van de millenial werknemers meer om het maken van een verschil in de wereld dan om hun carrière. Laat ze dus zien dat hun werk ertoe doet!
Work-life balance is heel belangrijk voor deze generatie. Overweeg dus om ze vrijheid te geven in hoe ze hun werk indelen, mits de rol het toelaat uiteraard.
De arbeidsmarkt verandert tegenwoordig in een oogwenk. Daarom kan het voor jou als hiring manager lastig zijn om precies te weten wat er is aan talent en wat je kant verwachten of zelfs eisen van de recruiters en sourcers waarmee je werkt.
Een paar tips die kunnen helpen zijn:
Het is essentieel om duidelijk te weten waarom een kandidaat voor jouw bedrijf zou willen werken, en waarom ze juist op deze rol zouden moeten solliciteren boven anderen. Zorg er daarom voor dat je EVP staat als een huis.
Hoe ziet jouw ideale kandidaat eruit? Bij het schrijven van de functiebeschrijving is het belangrijk om precies te beschrijven welk type kandidaat je wilt aantrekken. Specifiek zijn is belangrijk: dit kan het recruitmentproces een stuk efficiënter maken.
Ondanks dat het essentieel is om een beeld te vormen van hoe jouw perfecte kandidaat eruitziet, is het belangrijk om te beseffen dat de perfecte kandidaat niet bestaat. Focus daarom op vaardigheden die van toepassing kunnen zijn op de rol in plaats van te focussen op specifieke ervaringen.
Onze huidige realiteit is dat elke soort grens vervaagt. Er wordt niet meer alleen op kantoor gewerkt en je kunt je talentendaarom van over de hele wereld halen. Maak gebruik van dit grenzeloze potentieel! Als je openstaat voor deze opties, vergroot je je kansen om jouw perfecte kandidaat aan boord te krijgen.
Ah, je hebt een perfect gekwalificeerde en kwalitatief hoge kandidaat aangenomen om je team compleet te maken: gefeliciteerd!
Je denkt misschien dat je werk hier nu gedaan is, maar mogelijk zie je een belangrijk onderdeel van dit proces over het hoofd: het behouden van het juiste talent.
Je denkt misschien dat dit niets te maken heeft met jouw werk. Maar dat doet het wel degelijk! Het heeft namelijk veelinvloed op hoe kandidaten je bedrijf zien, hoe betrokken ze zijn en hoe ze presteren.
Leren en ontwikkelen, training, coaching, mentoring of welzijnsprogramma’s voor werknemers zijn allemaal belangrijke aspecten van de werknemerservaring die je als hiring manager niet mag en kan negeren.
Door hierin te investeren, kunt je als hiring manager een positieve reputatie opbouwen bij werkzoekenden. Hierdoor wordt het uiteindelijk makkelijker om nieuwe medewerkers aan te nemen!
Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.