Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.
De ‘human factor’ zal centraal blijven staan in een tijd waarin AI een opmars maakt. Dat is waar veel mensen al van doordrongen zijn. Het haalt ook een stukje van de angst voor de technologische ontwikkeling weg en zorgt ervoor dat we AI omarmen voor de meerwaarde die het heeft. Maar hoe dat op de juiste manier te doen, is waar veel organisaties nog niet de juiste antwoorden op hebben.
Successr staat voor Sustainable Talent Strategies, en helpt klanten op alle vlakken als het gaat om talentacquisitie en -management. Chrissy Broeders, Managing Partner & Operations Director bij Successr, legt uit waar het binnen het bedrijf dus om draait. “In feite houden wij ons fulltime bezig met het binnenhalen, binnenhouden, goed doorontwikkelen en goed behandelen van talent.” Ook in de HR sector is de technologische innovatie uiteraard in volle gang, maar juist in deze sector is – en blijft – het menselijke aspect van essentieel belang. “We moeten vooral niet bang zijn voor de technologische ontwikkelingen”, stelt Broeders. “Zolang we het maar op de juiste manier omarmen – en dat is echt onze visie – gaat het alleen maar voor ons werken. Het vergt wel een bepaalde flexibiliteit om het op de juiste manier toe te passen, maar het gaat zeker ons leven een stuk makkelijker maken.”
“De human factor wordt hierdoor wel steeds belangrijker, want AI is zeker niet foutloos. Daarom zullen wij mensen er altijd bij moeten blijven om het te instrueren en goed in te zetten. Ik denk zeker dat het veel veranderingen teweeg gaat brengen, en die moeten door de mens goed begeleid blijven. En dat staat nog los van het feit dat echt niet alles te automatiseren is. In ons vakgebied lijkt me dat duidelijk, maar je hebt nu bijvoorbeeld ook AI die röntgenfoto’s kan beoordelen. Veel sneller en beter dan een goed opgeleide radioloog dat kan. Het is natuurlijk prachtig dat we de medische wetenschap daarmee verrijken, maar als je een ernstig ziektebeeld hebt, wil je dan ingelicht en begeleid worden door een robot of een mens?”
In een wereld die snel verandert en waarin de arbeidsmarktkrapte een blijvend probleem is, zal AI een cruciale rol spelen in recruitment. Veel organisatorische taken kunnen geautomatiseerd worden, wat tijd en productiviteit vrijmaakt. Het benutten van die vrijgekomen tijd vraagt om een nieuwe benadering van HR en recruitment. In plaats van de traditionele reactieve aanpak, waarbij een functie vrijkomt en wordt ingevuld door iemand met dezelfde skill set, moeten we nu focussen op skills die essentieel zijn voor de bedrijfsdoelen en niet te automatiseren zijn. Het intern of extern verzamelen van data over hoe en waar we deze skills kunnen werven, ontwikkelen of anders inzetten, wordt cruciaal. Met de juiste data word je wendbaarder, kun je sneller schakelen bij veranderingen en kun je met minder mensen dezelfde resultaten behalen. Recruiters moeten overstappen naar skills-based hiring en een holistische kijk ontwikkelen op talent. Ze moeten de business ondersteunen met strategische oplossingen, en feitelijk fungeren als businesspartners. Hierdoor zal de recruiter steeds meer de rol van talentmanager op zich moeten nemen. Met de juiste inzet van technologie, een slimme organisatie-opzet en de menselijke factor kunnen we grote problemen oplossen.
Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.